Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53996
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 16 říj 2025, 21:32

https://ekonomickydenik.cz/vodik-baterie-senat/

Srážka s realitou: Kamionů na elektrický pohon jsou 2 %. „To číslo říká vše.“
Elektrický pohon v Evropské unii využívá jen zlomek těžkých nákladních automobilů, přechod na vodík stagnuje. Plány na masivní rozvoj vozidel s alternativním pohonem naráží na realitu. Zájem investorů i dopravců slábne, v Senátu to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle plánů Evropské komise mají do roku 2030 až 45 procent nových nákladních vozidel, autobusů a autokarů tvořit modely s nulovými emisemi. Do roku 2035 by to mělo být 65 procent.

Příliš ambiciózní?
Ministr Kupka při projednávání evropských plánů v Senátu upozornil, že na konci loňského roku měla v Evropské unii bateriový pohon pouze dvě procenta všech nákladních automobilů. „To číslo je všeříkající. Je jasné, že není reálné s ohledem na technologický vývoj v předpokládaném čase snadno zajistit výměnu současných spalovacích motorů za bateriové varianty,“ uvedl.

Podle Evropské komise majitelé v roce 2024 zaregistrovali okolo 7500 bateriových nákladních automobilů (jde o 2,3 % všech registrací).
GrafVozový park nákladních automobilů a nové registrace. Zdroj: EAFO, konec roku 2024. Foto: Evropská komise

Příliš ambiciózní mají být také evropské plány ohledně vodíku. „Zpráva (Evropské komise pozn. red.) říká, že přechod na vodík zažívá spíše odliv zájmu jak investorů, tak dopravců,“ pokračoval Kupka. Daleko pravděpodobnější tak je, že se Evropa bude ubírat cestou elektrických nákladních vozidel.

První modely vozidel s vodíkovým spalovacím motorem vstupují na trh v rámci malosériové výroby až letos.

Vodík a technologické problémy
Na problémy s vodíkem upozornil i zpravodaj materiálu senátor Petr Štěpánek (STAN). „Záměry s využitím alternativního paliva typu vodík narážejí na velké technologické problémy. Řada projektů, které se tím začaly zabývat, končí. Tím pádem se oddaluje možnost toho využití,“ uvedl.

Podle Kupky by Evropská unie měla být mnohem víc nakloněna technologické neutralitě. Zaměřit by se měla na další alternativní paliva. Uvedl, že může jít o biometan, pokročilá biopaliva nebo syntetická uhlíkově neutrální paliva. Zda mají, nebo nemají budoucnost, má ukázat vývoj a testování. Podle Kupky je to možnost, jak dospět ke snižování uhlíkové zátěže.

„Opakovaně se ukázalo a byl to jeden z našich silných argumentů i v případě změny normy Euro 7, že cesta k absolutní nule má často ve výsledku kontraproduktivní efekt,“ poznamenal.

Infrastruktura a alternativní paliva
Jako smysluplné vidí rozšiřování infrastruktury a tlak na to, aby Evropa otevírala cestu k dalším novým technologiím s technologicky neutrálním přístupem. Podle zprávy Evropské komise bylo do konce roku 2024 v Evropské unii instalovaných přibližně 140 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů se stejnosměrným proudem, z toho více než 65 tisíc bodů s výkonem od 150 do 350 kW a více než 16 tisíc bodů s výkonem nad 350 kW.
GrafVozový park nákladních automobilů v EU. Zdroj: EAFO, konec roku 2024. Foto: Evropská komise

Většina dobíjecí infrastruktury je podle Komise sice určená pro osobní a dodávková vozidla, ale pokud to rozměry dobíjecího bodu a okolní prostor dovolí, mohou ji využívat i elektrická těžká vozidla, píše se ve zprávě.

Podle cílů Komise by měla být do roku 2030 hlavní silniční síť (TEN-T) infrastrukturou pro dobíjení a čerpání vodíku plně pokrytá. Podle senátora Petra Štěpánka je to ale těžko realizovatelné.

„Ve svém doporučení k vyjádření Senátu vyzýváme Komisi k přezkumu nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva,“ uvedl Štěpánek. Většinou 50 hlasů také dnes senátoři usnesení schválili.
Nepředbíhat vývoj

Senát zároveň doporučil zvážit přezkum nařízení, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a autobusy, a to do konce roku 2027. Komise má zároveň podle usnesení důsledně dodržovat technologicky neutrální přístup a využít potenciál všech alternativních pohonů a paliv.

Kupka před senátory uvedl, že by evropská politika neměla v oblasti těžké dopravy předbíhat technologický vývoj, ale naopak ho podporovat. Přechod k nízkoemisní dopravě má probíhat způsobem, který zachová konkurenceschopnost dopravního sektoru a také průmyslu v Evropě.
Žiadny papaláš EU sa nenecháva rozvážať elektromobilom.
Vot vsio, što nado znať :mrgreen:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 11484
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 17 říj 2025, 15:51

Dosáhli jsme našeho cíle, proto je čas zrušit veškerá zvýhodnění. Tak by se dal parafrázovat výrok norského ministra financí směrem k elektromobilům. V severské zemi se už prakticky jiná než bateriová auta neprodávají, za necelé dva roky ale může být klidně všechno jinak. Norové se totiž plánují zbavit výrazného daňového zvýhodnění elektromobilů.

A od roku 2027 pak budou 25procentnímu DPH podléhat všechna elektroauta bez rozdílu. Čistě z pohledu DPH už tak nebude rozdíl mezi Elroqem a naftovou Octavií. Důvod je prostý: "Měli jsme cíl, aby do roku 2025 byla všechna prodaná auta elektrická. Letos mají elektromobily podíl 95 procent, můžeme tedy říct, že cíl byl splněn. Proto přišel čas zrušit všechna zvýhodnění," řekl ministr financí Jens Stoltenberg.

Norská vláda pak v prohlášení pro média uvedla, že daňové zvýhodnění mělo být původně nástrojem, jak elektrifikovat zemi. Teď se ale z výjimky podle ní stal už jen dotační nástroj, stojící státní pokladu 17,5 miliardy norských korun (přes 36 miliard korun).

"Pro státní pokladnu ani životní prostředí není dobré podporovat nákup osobního auta před ostatním zbožím," vysvětluje Stoltenberg

Pokud byste čekali, že se od příštího roku začnou Norové vracet ke spalovacím motorům, i na to šéf státní kasy myslel. Dodatečná jednorázová daň pro auta se spalovacím motorem, která se počítá z hmotnosti a emisí CO2 a NOx, se totiž zvedne o 20 až 30 tisíc norských korun (asi 41 až 62 tisíc korun). Zvýšit se má i zdanění fosilních paliv. Elektromobily tak i po úplném zrušení výjimky z DPH budou nadále výrazně výhodnější.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... 1f6b220ee8

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8431
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 22 říj 2025, 14:25

Nedávno se tu probíraly kliky. Tak jiný případ, hezky s videem...
Muž uhořel v havarovaném voze Xiaomi, na vině mají být elektrické kliky dveří
Řidič nepřežil požár Xiaomi SU7 v čínském Čcheng-tu, a to navzdory snahám kolemjdoucích ho z auta vytáhnout. Elektrická klika dveří totiž nefungovala.
https://www.novinky.cz/clanek/auto-muz- ... i-40544639
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53996
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 30 říj 2025, 10:37

https://svobodny-svet.cz/prodeje-elektr ... -revoluce/
Prodeje elektromobilů v USA se s koncem dotací zhroutily o 60 procent. Tolik k udržitelnosti „elektrické revoluce”
Realitou prodeje elektrických aut dnes je, že si vlády půjčují peníze, které nemají, aby donutily lidi koupit auta, která nechtějí. Jak skutečně udržitelně takový postup zní?

Trochu to připomíná protimluvy z jiných sfér dění posledních let – elektrická auta mají být na jednu stranu totálně nadřazená těm spalovacím a překonávat je v jednom každém myslitelném ohledu, na druhou stranu ale skoro dekádu potřebují další a další (a další) umělé podpory, aby v rámci evropských prodejů dosáhly 15procentního podílu na trhu. Seberte jim vše a neprodá se skoro nic, co je tohle za nadřazenost?

Oněch 15 procent podílu je navíc prosím pořád matoucí celoevropský pohled, do kterého promlouvá skoro až brutální nařizovaní těchto aut v zemích typu Norsko, Francie, Nizozemsko a dalších. Když se podíváme k nám, vidíme pořád zastřený, přesto nekonečně výmluvný obrázek – takový VW pracuje na elektrifikaci své nabídky už skoro oněch 10 let, nabízí nespočet modelů ID, nemluví skoro o ničem jiném, nepropaguje skoro nic jiného, na jeho webu svítí tyto vozy na nejpřednějších místech a výsledek?

Letos v září podle dat SDA prodal VW v Česku 50 elektrických aut všech typů a verzí z 1 283 prodaných vozů celkem. V srpnu šlo o 24 aut z 1 106 celkem. Bavíme se tedy o podílu 3,8 procenta v prvním a 2,2 v druhém případě. Neděláme si legraci, je to skoro nic. Je to tak málo aut, že polovinu z nich mohou snadno dělat dealerské odběry, registrace samotné automobilky a jiné „prodeje” reálně nevalné hodnoty. Na jakkoli otevřenějším trhu jsou tahle auta totální propadák a jen ukazují, na kolik jejich odbyt visí na oněch umělých výhodách a dalších formách manipulace s tím, co bývalo trhem.

Ukazuje to i aktuální vývoj v USA, kde také jako by zapomněli na to, co znamená trh a jak moc zkázonosná pro celou společnost manipulace s ním je. Současné vedení země aspoň některá umělá zvýhodnění samostatně neživotaschopných řešení částečně revokuje, čehož se dočkaly právě i elektromobily. Spousta lokálních a dalších parciálních výhod pro ně zůstává v platnosti, na federální úrovni ale s koncem září padly jejich dotace a ruší se i regulace postavené kolem emisí CO2. To pochopitelně muselo s trhem zahýbat, ale jak moc?

Na kompletní oficiální čísla si musíme ještě počkat, analytici z J.D. Power (JDP) ale na základě údajů GlobalData za prvních 16 prodejních dnů letošního října (tedy cca třech týdnů ze čtyř, to už je velmi výmluvné) dali dohromady predikci odbytu elektrických aut za tento měsíc. A očekávaný výsledek je pro elektromobily mnohem horší, než se čekalo. Zvlášť uvážíme-li, kolik automobilek zachovalo v nějaké formě ekvivalentní zvýhodnění na tyto vozy z vlastních kapes, aby party jela dál. Zjevně nejede.

JDP tedy očekává, že se v USA v říjnu maloobchodně prodá jen 54 673 elektromobilů, což by z měsíce na měsíc znamenalo zhroucení odbytu o neskutečných 59,9 procenta ze 136 211 zářijových prodejů. Trh jako takový přitom zůstal téměř dokonale stabilní (má se prodat jen o 4 tisíce aut celkem méně než v září, to je při 1,05 milionu aut prodaných za měsíc nicotná změna), což znamená, že lidé auta kupovali dál, ta elektrická ale mohutně opustili. Zatímco tedy v září elektromobily dosáhly na tržní podíl 12,9 procenta, v říjnu by to bylo už jen pouhých 5,2 procenta. Pokles se jistě čekal, ale takový? To vážně ne.

„Automobilový průmysl zažívá v segmentu elektromobilů významnou rekalibraci,” uvádí ke zveřejněným datům analytik společnosti J.D. Power Tyson Jominy. „Nedávná korekce trhu s elektromobily podtrhuje zásadní ponaučení: Spotřebitelé dávají přednost přístupu k řadě možností pohonu,” dodává. Což jistě překvapí… Pozoruhodná je ale jiná věc – že takový posun nastává v momentě, kdy řada značek včetně Hyundai, GM a Tesly, které prodávají v USA nejvíc elektrických aut, přišla k v říjnu s akcemi, které ztrátu federálních dotací ve výši 156 tisíc Kč v přepočtu více či méně negovaly. Přesto takový výsledek.

Pro lepší představu další Jominyho komentář. Podle zjištění firmy lidé na elektrická auta dostávali diametrálně větší slevy – průměrná sleva na prodaný elektromobil v říjnu vzrostla na 13 161 dolarů (275 tisíc Kč) oproti ceníkovým cenám, spalovací vozy byly dodávány s průměrnou slevou 2 423 dolarů (50 tisíc Kč). To je pětinásobný rozdíl. Znovu: Přesto je výsledek takový, jak se nyní rýsuje.

Počkejme si před finálním zúčtováním na konečná data, ale pokud budou opravdu taková, je to nejvýmluvnější argument do debaty o udržitelnosti celé „elektrické revoluce” za několik let. Je tak nepřirozená, tak vynucená, tak „na sílu”, až to bolí. Něco takového nemůže fungovat, pokud se odbyt smrskne na jednotky procent aut v momentě, kdy jde stejně o automobilkami mohutně zvýhodňované a jinak protežované zboží, které se dál dočkává záplavy umělých podpor na úrovni jednotlivých států USA. Dokonce i Texas teď rozdává dotace na elektromobily, dokonce i ten…
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53996
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 30 říj 2025, 21:04

https://svobodny-svet.cz/cinsky-rezim-v ... tromobilu/
Čínský režim v novém pětiletém plánu ustupuje od podpory elektromobilů
BILL PAN
Čína ustupuje od označení elektromobilů za klíčovou strategickou prioritu pro příštích pět let, což naznačuje možný konec agresivní státní podpory, která udělala ze země největší trh s elektromobily na světě.

Návrh 15. pětiletého plánu Komunistické strany Číny (KS Číny), zveřejněný v úterý státní agenturou Xinhua, ukazuje, že elektromobily byly vyřazeny ze seznamu „strategických nově vznikajících odvětví“.

Dokument, připravený během nedávno ukončeného výročního zasedání Ústředního výboru KS Číny v Pekingu, načrtává hospodářskou agendu režimu pro druhou polovinu desetiletí.

V uplynulých třech pětiletkách byly „vozidla na nové energie“ – kategorie zahrnující bateriové elektromobily, plug-in hybridy a vozy s palivovými články – vedeny jako strategické odvětví považované za klíčové pro technologickou konkurenceschopnost Číny. Toto zařazení vedlo centrální i místní orgány k nalití desítek miliard dolarů do dotací a daňových pobídek, což katapultovalo čínské výrobce, jako BYD a Geely, do čela globálního dodavatelského řetězce v oblasti elektromobilů.

Nový plán však znamená obrat. Zatímco vyzdvihuje kvantové technologie, biovýrobu, vodík a jadernou fúzi jako nové motory růstu, elektromobily už nepatří mezi preferované priority komunistického režimu. Automobily jsou zmíněny pouze okrajově, společně s bydlením, protože plán volá po uvolnění omezení nákupu aut s cílem podpořit domácí spotřebu.

Finální verze 15. pětiletého plánu bude předložena v březnu příštího roku Všečínskému shromáždění lidových zástupců, které funguje jako formální zákonodárný orgán, ke schválení.

Nadměrné kapacity a cenové války si vybírají daň
Loni Čína podle Mezinárodní agentury pro energii vyrobila 12 milionů elektromobilů, tedy zhruba 70 procent světové produkce. Přibližně 11 milionů z nich bylo prodáno na domácím trhu, zbytek směřoval na export.

Sektor elektromobilů v Číně, kdysi výkladní skříň průmyslových ambicí, je nyní uvězněn v brutální cenové válce doma a současně vyvolává obchodní napětí v zahraničí.

Cenová válka letos výrazně zesílila. V říjnu se BYD Seagull – prodávaný také jako Dolphin Surf – v Číně prodával za něco přes 9 800 dolarů (přibližně 230 000 korun), zatímco jeho hlavní konkurent Wuling Binguo měl cenu okolo 8 000 dolarů (přibližně 188 000 korun).

Tento závod ke dnu stlačil ziskové marže firem. V srpnu oznámila společnost BYD, největší světový výrobce vozidel na nové energie, meziroční pokles čistého zisku za druhé čtvrtletí o 30 procent, a to kvůli „nadměrnému marketingu“ a výrazným slevám, které zatížily „krátkodobou ziskovost“.

Ačkoli snižování cen prospělo spotřebitelům, vytvořilo podle pozorovatelů nezdravou spirálu. Kupující aut jsou stále váhavější, protože se obávají dalšího poklesu cen, zatímco automobilky pod finančním tlakem přistupují na kompromisy v oblasti kvality, bezpečnosti nebo poprodejního servisu.

Mezitím snahy zbavit se přebytků produkce v zahraničí vyvolaly mezinárodní odpor. V květnu 2024 uvalily Spojené státy clo ve výši 100 procent na elektromobily vyrobené v Číně s odkazem na neférové obchodní praktiky. Evropská unie následovala loni v říjnu a zvýšila clo na čínské elektromobily až na 45,3 procenta.

Peking tlačí na zdrženlivost
Úřady situaci sledují. V červnu čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií předvolalo do Pekingu vedoucí představitele významných automobilek – včetně BYD, Geely, Zeekr a Xpeng – a varovalo je před tím, co státní média nazvala „krysí závod“.

V následujících měsících několik jednání na vysoké úrovni výzvu ke zdrženlivosti zopakovalo. Automobilky byly vyzvány, aby projevily „sebekázeň“ a zavázaly se platit dodavatelům do 60 dnů, protože mnoho firem přežívalo cenové války odkládáním plateb o měsíce.

Varování se rozšířilo i mimo automobilky. V červenci čínský vůdce Xi Jinping neobvykle otevřeně kritizoval místní vlády za to, že se hrnou do investic do stejných odvětví.

„Když přijde na spouštění nových projektů, jsou to pořád ty samé věci: umělá inteligence, výpočetní kapacita, vozidla na nové energie,“ řekl Xi na schůzi v Pekingu podle deníku People’s Daily, vlajkového listu KS Číny. „Mají snad všechny provincie v zemi rozvíjet svá odvětví tímto směrem?“

V projevu zveřejněném v úterý agenturou Xinhua k novému pětiletému plánu Xi znovu vyzval místní vlády, aby se zaměřily na odvětví odpovídající jejich regionálním silným stránkám v rámci rozvoje toho, co označil jako „nové kvalitativní výrobní síly“.

„Cílem je vést všechny zúčastněné strany k přijetí zdravého, racionálního a realistického přístupu a zdržet se bezhlavého vrhání se do nových iniciativ,“ poznamenal.
Elektromobily... odpískané...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53996
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 30 říj 2025, 21:16

https://ekonomickydenik.cz/propousteni- ... fluktuace/
Slabý zájem o elektromobily. Proč Nošovická Hyundai chystá další odstávky
Nošovická automobilka Hyundai se potácí v problémech. Tento týden stojí linky tři dny, příští týden „jen“ v pátek a odstávka se má opakovat do konce roku ještě třikrát. Aspoň takový výhled dostali zatím odboráři. Důvodem nucených výpadků je nízká poptávka, zejména po elektromobilech, a zastaralá řada modelů Hyundai. Výroba v jediném evropském závodu této automobilky spadla od ledna do září meziročně o 15,6 procenta.

Hyundai v Nošovicích letos za devět měsíců vyrobila 213 975 aut. Na výrazně menším objemu výroby se podepsalo několik odstávek už zkraje roku, kterými automobilka přizpůsobovala produkci vývoji na trhu.

Předseda odborové organizace Kovo Hyundai Czech Patrik Fupšo uvedl, že důvodem je kombinace slabší poptávky po elektromobilech a zastaralé modelové řady. Z celkového počtu vyrobených aut mělo 25 605 čistě elektrický a 26 070 plug-in hybridní pohon.
Hrozí hromadné propouštění?

Zaměstnanci, kteří musí při odstávce zůstat doma, dostávají na základě kolektivní smlouvy 70 procent průměrného výdělku. Zatímco zkraje roku, v lednu a únoru, se linky zastavily celkem na 4 dny, jen v září bylo ve slezském závodě pět nevýrobních dní a kromě toho ještě tři nevýrobní směny.

Obávají se zaměstnanci automobilky propouštění? „Žádné hromadné propouštění se nechystá,“ rozptyluje obavy šéf tamních odborářů Patrik Fupšo. „Případná redukce pracovních míst by se primárně řešila přirozenou fluktuací,“ ujišťuje. Závod v Nošovicích nyní zaměstnává zhruba 3100 lidí.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla reaguje automobilka standardně na vývoj trhu: „V současnosti je ovlivněn řadou faktorů – od proměnlivé poptávky až po transformaci směrem k elektromobilitě. Jde o přirozené přizpůsobování výroby aktuálním podmínkám.“
Škoda Auto naopak výrobu zvýšila

Faktem ovšem je, že Hyundai se teď v Česku daří hůř než jejím konkurentům. Tuzemské automobilky vyrobily za tři čtvrtletí celkem 1 089 416 osobních aut, což je o 0,7 procenta meziročně méně. Září ale bylo s 136 tisíci vyrobenými vozy po červnu druhým nejsilnějším měsícem. Produkce elektrických vozidel stoupla o 103 procent na 210 506 kusů a jejich podíl na tuzemské výrobě automobilů se pohyboval na úrovni 19 procent. Informovalo o tom nyní Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto vyrobila v lednu až září ve svých tuzemských závodech celkem 705 tisíc osobních automobilů, tedy o 4,8 procenta víc než loni. Denní produkce ve třetím čtvrtletí poprvé překročila hranici 4000 vozů.

Toyota vyrobila 170 tisíc vozidel, tedy o 679 méně než za stejné období loni. Zhruba polovinu celkového objemu tvoří hybridní vozy Yaris HEV, zbytek modely se spalovacím motorem. Kolínský závod se teď připravuje na spuštění výroby nového modelu Aygo X HEV, která má začít do konce letošního roku. Následně zde bude vyrábět už jen hybridní auta.
Sestupný trend v Nošovicích

Současný pokles v nošovické Hyundai není ojedinělý výkyv. Celkově zde loni sjelo z linek 330 890 aut, což bylo o 9610 méně než v roce 2023. Letošní plán výroby počítá se zhruba 295 tisíci vozů. Samotná automobilka odmítá, že by výroba v Nošovicích byla ohrožena.

„Jde o jediný výrobní závod Hyundai v Evropské unii a má v rámci koncernu pevnou pozici,“ zdůraznil mluvčí Jan Rodek s tím, že téměř 80 procent produkce závodu, včetně nejprodávanějšího modelu Tucson, směřuje do evropských zemí.

Aktuální modelovou řadu tvoří podle výroční zprávy automobilky za rok 2024 Hyundai Tucson, modely i30 v několika karosářských provedeních, Kona Electric a sportovní model i30 N.

Od zahájení provozu v roce 2008 automobilka vyrobila více než 4,7 milionu vozidel, která exportovala do 75 zemí.
No money, no love... Nie sú dotácie, nie je elektromobil...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 908
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 31 říj 2025, 22:22

Viac hláv - viac kapusty.

Odpovědět