Čína - letectvo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Karsa Orlong
Redaktor
Příspěvky: 250
Registrován: 07 úno 2017, 20:23

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Karsa Orlong » 26 bře 2025, 20:55

Čínský letoun 6. generace Chengdu J-36(?) podle vseho již vstoupil do intenzivní testovací fáze, protože dnes absolvoval svůj již čtvrtý testovací let (a třetí za poslední týden).

Při dnešním testu si vyzkoušel i vypouštění paliva.
IMG_20250326_205137.jpg
Video z včerejšího letu
https://youtube.com/shorts/RFIl6LbhZd8? ... im76t_Mn8x

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9506
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Skeptik » 26 bře 2025, 22:56

Jsem z tohoto letadla tak nějak zmatený.
Nějak pro něj nevidím využití.
Píše se, že je to stíhací letoun, ale jeho design odpovídá stíhačce asi jako F-117.
Pokud je to útočný letoun, proč má pilota?
Nejpravděpodobnější podle mne je, že je to jen jakýsi technologický demonstrátor budoucího úderného dronu.
Něco jako S-70 Ochotnik.
Ale budoucnost ukáže.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5875
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od nine_mike » 27 bře 2025, 23:03

Nemôže to byť niečo ako moderná čínska verzia Migu-31? Akože že veľké (schopné používať veľa a výkonných zbraní), veľmi rýchle a s veľkým doletom. Taký otvárač na konzervy proti US Navy.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
Karsa Orlong
Redaktor
Příspěvky: 250
Registrován: 07 úno 2017, 20:23

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Karsa Orlong » 27 bře 2025, 23:44

⬆️ Přesně tak, současné informace o letounu hovoří o akčním radiusu nad 2 500 km, přičemž do vnitřních pumovnic se vejdou protiletadlové rakety dlouhého dosahu PL-17 nebo PL-21 (dosah nad 300 km), případně balistická raketa YJ-21 (čínská obdoba Kindžalu). Letoun tak bude moci útočit na vzdálenost kolem 3 tisíc km bez doplňování paliva. Někteří čínští insideři popisují letoun jako „létající křižník“, přičemž byl přímo navržen pro vojenské akce nad širými vodami západního pacifiku. Jako čistokrevná stíhačka má sloužit ten druhý letoun 6. generace, který vyvíjí Shenyang (fandovské označení J-50, dříve nazýván J-XD2), viz zde viewtopic.php?f=38&t=281&p=412567#p412567

Uživatelský avatar
Karsa Orlong
Redaktor
Příspěvky: 250
Registrován: 07 úno 2017, 20:23

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Karsa Orlong » 16 dub 2025, 22:35

⬆️V poslední době je ve vzduchu i letoun J-50, konečně se tak naskytla možnost odhalit některé konstrukční prvky letadla. Přesto letoun zůstává docela tajemný, oproti J-36 např. stále chybí fotky ve vysokém rozlišení.

Kompilace záběrů z posledních dní

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12135
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od kenavf » 12 kvě 2025, 20:45

India vs Pakistán:
Nedávna letecká bitka v oblakoch spôsobila, že akcie čínskej spoločnosti AVIC Chengdu Aircraft vzrástli o 40 percent.
https://www.topky.sk/cl/11/3040495/Lete ... to-dopadlo
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
Karsa Orlong
Redaktor
Příspěvky: 250
Registrován: 07 úno 2017, 20:23

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Karsa Orlong » 07 čer 2025, 06:48

Včera, skoro po půl roce, kdy se J-36 objevil na veřejnosti, byla konečně zveřejněna pořádná fotka zobrazující pilotní kabinu letounu. Potvrdily se tak dřívější informace, že podobně jako u Su-34 bude dvoučlenná posádka sedět vedle sebe.
1000013213.jpg

Uživatelský avatar
Karsa Orlong
Redaktor
Příspěvky: 250
Registrován: 07 úno 2017, 20:23

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Karsa Orlong » 05 črc 2025, 17:42

Čínské letectvo v současné době provádí docela rozsáhlé nácviky na zářijovou přehlídku k ukončení 2. světové války a vypadá to, že již začalo do operační služby zařazovat pokročilejší verze letounu J-20. V leteckých skupinách byl totiž vyfocen jak letoun druhé generace J-20A*, tak i jeho dvoumístná varianta J-20AS, přičemž obě verze byly ve vojenské kamufláži a na trupu již nesly čísla vojenských útvarů.
Fotka jedné skupiny, zleva doprava to je J-20AS - J20A - J-20
GvF3z4sWEAA71d_.jpg
Porovnání jednotlivých verzi
umcgtb81p1bf1.jpg
*Pozn. k označení: dříve se na čínských vojenských fórech používalo neoficiální fanouškovské označení, kdy verze s motory AL-31 nesla prosté J-20, verze s motory WS-10 byla J-20A a druhá generace s motory WS-15 byla označována jako J-20B.
Vše se změnilo, když druhá generace byla v oficiálním tisku představena jako J-20A. Oficiálně tedy platí označení:
J-20 - verze s motory AL-31 nebo WS-10
J-20A - druhá generace letounu
J-20AS - druhá generace v dvoumístném provedení

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9506
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Skeptik » 06 črc 2025, 05:09

⬆️ Díky.
Víme něco o té variantě J-20AS?
Je to čistě cvičná (či cvičně-bojová) varianta J-20A, a nebo je to nová verze pro jiné bojové účely ... jako F15C vs F-15E či Su-35 vs Su-34.
Tedy pokud je to známo. Díky.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Karsa Orlong
Redaktor
Příspěvky: 250
Registrován: 07 úno 2017, 20:23

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Karsa Orlong » 06 črc 2025, 08:02

Obecně se předpokládá, že hlavním úkolem J-20AS bude sloužit jako velitelský letoun pro skupinu UAV, případně jako letoun elektronického boje.
Jako cvičný asi ne..., dle současných odhadů má čínské letectvo už přes 300 letadel, takže se podle všeho bez téhle verze obejdou.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9506
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Skeptik » 06 črc 2025, 08:13

Takže skutečně asi více útočný letoun (nebo i obranný, až se někdy podaří vyvinout stíhací "loyal wingmana").
Ale jo, to dává smysl.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 10240
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Čína - letectvo

Příspěvek od Kalinac » 07 črc 2025, 16:42

J-20S jsou nyní v provozu: Čína právě uvedla do služby první dvoumístný stíhací letoun páté generace na světě
Letectvem Čínské lidové osvobozenecké armády bylo potvrzeno, že uvedlo do služby dvoumístnou variantu stíhačky páté generace J-20, což je poprvé, kdy se letadlo této generace stává operačním se schopností pojmout důstojníka zbraňového systému vedle pilota. Dlouho se spekulovalo o dvoumístném stíhacím letounu, o kterém se předpokládalo, že bude označen jako J-20S nebo možná J-20B, byl poprvé představen v říjnu 2021 a umožňuje větší sdílení práce na složitých misích. J-20 má mnohem delší dolet než konkurenční západní stíhačky, s bojovým rádiusem přibližně dvakrát širším než F-22 a F-35, což činí sdílení práce obzvláště důležitým, aby se zabránilo únavě pilota, a to navzdory bezprecedentně vysoké úrovni automatizace a vysoce efektivním informačním displejům.
Obrázek
J-20S vstoupil do služby u 172. letecké brigády, která slouží jako předběžná výcviková jednotka a bojová záložní jednotka umístěná na letecké výcvikové základně Cangzhou v provincii Hebei nedaleko Pekingu. 172. pluk poprvé obdržel letouny J-20 v únoru 2018, čímž se stal druhým, který byl nasazen ve stíhací třídě. Rozhodnutí nasadit J-20S pod brigádu bylo pravděpodobně ovlivněno vnímanou potřebou vyvinout pro letoun jinou taktiku ve srovnání s jednomístným J-20. Očekává se, že letouny budou sloužit jako návodčí pro bezpilotní letouny, jako je bezpilotní stíhací letoun Dark Sword, který je v současné době ve vývoji, a mohou také operovat v elektronických útočných rolích s řadou modifikací a jako vzdušná velitelská stanoviště.

Očekává se, že J-20S nebudou sloužit primárně jako cvičný letoun, ale spíše jako frontová bojová platforma, která bude zahrnovat celé jednotky. Jak poznamenal autor knihy China's Stealth Fighter: The J-20 'Mighty Dragon' and the Growing Challenge to Western Air Dominance, Abraham Abrams:

"Dvoumístné letouny by mohly potenciálně tvořit velmi velký podíl jednotek J-20, což možná odráží způsob, jakým akvizice PLAAF Flanker na konci roku 2010 přešly z převážně jednomístných na výhradně dvoumístné. Oficiální kresba před odhalením J-20S ukazovala dvoumístné letouny operující ve formaci bez jednomístných letounů, což možná naznačuje záměr vytvořit celé jednotky pro frontové bojové operace jako J-16, spíše než malou část převážně jednomístných jednotek, jak je vidět u J-11BS. Očekává se, že dvoumístný letoun bude potenciálně tvořit základ pro několik nových variant, jako jsou útočné a elektronické útočné letouny, podobně jako dvoumístný letoun Su-27 tvořil základ pro vývoj stíhacího letounu a derivátu AEW&C v SSSR a Rusku.

Ohledně budoucnosti flotily J-20S zůstává mnoho nejistého, i když je vysoce pravděpodobné, že velmi významnou část vyrobených J-20 budou v budoucnu tvořit dvoumístné varianty. Vzhledem k tomu, že J-20 je pořizován v mnohem větším měřítku čínským letectvem, než je tomu u jakékoli jiné třídy stíhacích letounů v jakékoli jiné službě na světě, očekává se, že J-20S bude vyráběn mnohem rychleji než jakýkoli jiný dvoumístný stíhací letoun.

https://militarywatchmagazine.com/artic ... -fifth-gen

Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

Odpovědět