Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11483
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 03 říj 2024, 18:12

Prasknuté 4 pneumatiky, nie je to náhodou veľmi tvrdým pristátím?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 716
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od shmel VR » 03 říj 2024, 18:19

Z vlastní zkušenosti vím jak piloti Rynairu umí uložit letadlo při ideálních podmínkách (protivítr 5-6 m/s přesně v ose dráhy), mít zubní protézu tak bych ji polknul.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8749
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 říj 2024, 19:39

kenavf píše:
03 říj 2024, 18:12
Prasknuté 4 pneumatiky, nie je to náhodou veľmi tvrdým pristátím?
Může to být, ale není to příliš pravděpodobné. Ty pneumatiky jsou konstruovány tak, že většinou vydrží i destrukci podvozku. Jedna bouchnout může, ale všechny čtyři ...?

S ohledem na to, jak jsou obroušené disky bych to tipoval spíše na "kouslé" brzdy.
Obrázek
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8749
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 říj 2024, 20:04

shmel VR píše:
03 říj 2024, 18:19
Z vlastní zkušenosti vím jak piloti Rynairu umí uložit letadlo při ideálních podmínkách (protivítr 5-6 m/s přesně v ose dráhy), mít zubní protézu tak bych ji polknul.
Jasně, metoda Buch-Buch :D

To je paradoxně to nejbezpečnější přistání ... a piloti se to takto učí.

Takové to plynulé porovnání a lehké dosednutí je sice efektní, ale křídlo má při dosednutí pořád velký vztlak, a tak hrozí "vyplavání" a následný tvrdý dopad a destrukce podvozku či draku.

Takže pro méně zkušené piloty, kteří nemají takový cit pro létání (a těch je dnes většina, protože je třeba kvantita), je přistání Buch-Buch, kdy kola hlavního podvozku "udeří" o dráhu v okamžiku, kdy je příďák vysoko nad plochou, čímž vznikne moment, který "přibije" příďák k zemi a prudce se sníží úhel náběhu a tím i vztlak na křídle, mnohem bezpečnější.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46328
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 03 říj 2024, 20:54

No jo. Pohľad laika a pohľad veci znalého...

Ale aby 737 praskli súčasne všetky štyri pneumatiky na hlavných podvozkoch - to som za deväť rokov na civilnom letisku nezažil, a ani o takom nepočul. U vojakov ano, a všetky tri - lenže tam zobrala dvadsaťjednotka na dráhe srny...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Scimitar
Senior redaktor
Příspěvky: 3053
Registrován: 01 kvě 2019, 19:10

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Scimitar » 03 říj 2024, 20:59

Skeptik píše:
03 říj 2024, 20:04
Takže pro méně zkušené piloty, kteří nemají takový cit pro létání (a těch je dnes většina, protože je třeba kvantita), je přistání Buch-Buch, kdy kola hlavního podvozku "udeří" o dráhu v okamžiku, kdy je příďák vysoko nad plochou, čímž vznikne moment, který "přibije" příďák k zemi a prudce se sníží úhel náběhu a tím i vztlak na křídle, mnohem bezpečnější.
Přesně podle tohohle se pozná, kdo se učil lítat v Namu (a umí to plynulé hladké přistání kdy to doklouzne po temeni první vlny jako na lyžařským můstku) a kdo odjinud - obvykle při vystoupení z kabiny následovalo kurvování, protože při Buch-Buch na místní Lochnesce následovalo Buch-Prásk helmou o palubní desku, protože Buch-Buch bylo do protisvahu a tedy s větším nárazem než při obvyklém přistání v Čosu nebo jiných destinacích pro reprezentanty sunshine air force :lol:

Vidět tam přistávat švýcarský F/A-18 Hornet "námořním" přistáním formou řízené havárie (a taky do protisvahu) - k nezaplacení :lol:

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8749
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 říj 2024, 22:39

Já netvrdil, že Buch-Buch přistání je hezké nebo příjemné.
Já tvrdil, že je bezpečné. :wink:

Ale jinak, je to jako v tom vtipu, kde řídící letového provozu, po zvlášť tvrdém přistání s odskokem, říká kapitánovi:
"Krása kapitáne, jen ať si to cestující užijou. Dvě přistání za cenu jednoho :lol: "
A kapitán odpoví:
"To máš jedno. Oni stejně tleskaj." :mrgreen:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46328
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 03 říj 2024, 22:47

Scimitar - poznáme...
Keď na "nočnom kurze" šiel autobus do Sedlecu na pivo, mladý flígr pi*oval, že jebol dýchačom do krytu obrazovky (21PFM)... A starý mu na to niečo v zmysle - to máš z toho, že nie si pri pristátí poriadne ukutrovaný, blbečku...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Algy
Redaktor
Příspěvky: 89
Registrován: 26 úno 2017, 21:12

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Algy » 03 říj 2024, 22:50

Musím potvrdiť, aj môj inštruktor ma učil, že pristátie musíš pocítiť. Ak sa ti podarí pristáť tak že nič necítiš, znamená to, že si sa pohyboval na "hrane". A čo sa týka potlesku tak mal nalietané tisíce hodín a potlesk skôr piloti považovali za zmevažujúcu vec. Akože "tlieskame" lebo to už chvalabohu skončilo. Preto nikdy po pristátí netlieskam. A čo sa týka učenia pristátia tak myslím lietadlá kategórie "UL".

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46328
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 03 říj 2024, 22:56

kenavf - zlyhanie ABS? Môže sa stať...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 4614
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 03 říj 2024, 23:31

Boeingu v Itálii začal před startem hořet motor, 184 pasažérů muselo po skluzavkách ven
Jaromír Moravec
60
Dnes 3. 10., 16:11
Kvůli hořícímu motoru muselo být ve čtvrtek ráno na letišti v italském Brindisi z boeingu společnosti Ryanair evakuováno 184 pasažérů. Šlo o let z Brindisi do Turína. Požár nakonec zlikvidovali místní hasiči.

Motor letadla Boeing 737-8AS (9H-QCB) společnosti Ryanair začal hořet na letišti Brindisi v Itálii, téměř 200 cestujících bylo evakuováno pomocí nouzových evakuačních skluzů.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... n-40491600
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8749
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 04 říj 2024, 07:46

⬆️ Stalo se při počáteční fázi rozběhu a je to omezeno jen na výstupní ústrojí motoru, takže nejspíš pumpáž.
Nasátí ptáka? (blowjob jak říkal kolega :lol: )
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 4614
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 07 říj 2024, 22:13

V Laosu se zřítil ruský Jak-130, pád zachytila kamera
Alex Švamberk
181
Dnes 7. 10., 11:42
V Laosu se 4. října zřítil ruský dvoumístný dvoumotorový cvičný proudový letoun, jehož laoský pilot nacvičoval Immelmannův překrut (split S) pro odpoutání se z boje. Jak-130 se zřítil do vodní nádrže. Oba členové posádky zahynuli a jejich těla byla vyproštěna z vraku, uvedla agentura AP, která zveřejnila video z nehody.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... a-40491979
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8749
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 08 říj 2024, 08:31

No, bohužel opět a zas to samé :roll: ... nácvik akrobacie v blízkosti země, zahájení manévru příliš nízko, smrt.
Předpokládám, že šlo opět o nácvik na nějakou pitomou leteckou šou ... alespoň podle toho množství nahrávek.

Jinak pan Švamberk se, jako obvykle, mýlí.

1) Nebyl to ruský Jak-130, ale laoský (byť vyrobený v Rusku - ale u F-18, který ve stejný den havaroval ve Španělsku se taky nepíše, že byl "americký" ale španělský ).

2) Split S není Immelmann, ale zvrat (byť se někdy chybně nazývá "obrácený Immelmann"). Immelmannem se dnes nazývá překrut (též půl přemet, anglicky též roll-of-the-top). Rozdíl je v tom, že při Immelmannu (překrutu) se letoun uvede do stoupání, jako při přemetu, ale v horní úvrati, kdy je letoun na zádech, se provede půl výkrut aby se letoun dostal do polohy "kabinou nahoru". Při Split S (zvratu) se naopak letoun nejprve převede půl výkrutem na záda a pak do klesání s vybráním ve vodorovné poloze "kabinou nahoru". A o rose pokoušeli i tito laosští piloti ... konkrétně o variantu vytažený zvrat - nejprve převést letoun do stoupání cca 45°, pak na záda, přitáhnout do střemhlavého letu a pak vybrat do vodorovného letu "kabinou hore". Stoupání ale evidentně nebylo dost dlouhé, a tak na poslední část již nedošlo :sad:
Pozn. Zajímavé je, že původní Immelmannův manévr byl to, co dnes nazýváme souvrat (stall turn nebo hammerhead) ... tedy vytažení letadla do stoupání až na úroveň pádové rychlosti, pak plná směrovka a otočení letounu o 180° a v klesavém letu nabrání rychlosti. Immelmann to vyvinul jako bojový manévr po uskutečnění přepadu cíle a co nejrychlejší návrat do boje.

3) Jak-130 byl původně čistě ruský projekt. Aby se uchytil "na Západě", tak se OKB Jakovlev spojil s Aermacchi a vyvíjeli společně Jak-130/M-346. Když Italové získali, co chtěli, konsorcium se rozpadlo a každá firma si dovyvinula svůj letoun sama.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 4614
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 10 říj 2024, 23:14

V Rusku se zřítil vojenský Jak-130
Taťána Voců
60
Dnes 10. 10., 15:45

Ruský cvičný vojenský letoun Jak-130 se zřítil na hranici ruské Volgogradské oblasti. Podle agentury RIA-Novosti se pilot katapultoval a byl převezen do nemocnice. Letoun stejného typu minulý týden havaroval také v Laosu.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... 0-40492574
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 4614
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 16 říj 2024, 20:55

Ve státě Washington se zřítil vojenský letoun, posádka se pohřešuje
Lenka Komárková
5
Dnes 16. 10., 19:10
V americkém státě Washington se při úterním výcviku amerického námořnictva zřítil letoun se dvěma lidmi na palubě. Není zatím jasné, zda se členům posádky podařilo katapultovat. Příčina havárie se stále vyšetřuje.
Letoun EA-18G Growler z výcvikové stanice amerického námořního letectva se zřítil v úterý krátce po patnácté hodině místního času, východně od hory Mount Rainier. Uvedla to agentura AP s odvoláním na námořnictvo na ostrově Whidbey. Pátrací týmy, včetně vrtulníku MH-60S, odstartovaly ze základny na ostrově, aby se pokusily posádku najít.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... e-40493395
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Uživatelský avatar
Kalinac
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 7493
Registrován: 24 úno 2017, 20:23

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Kalinac » 17 říj 2024, 23:41

Trosky havarovaného letadla amerického námořnictva nalezené poblíž washingtonského Mount Rainier
CBS NEWS : Trosky letadla amerického námořnictva, které se zřítilo poblíž Mount Rainier ve státě Washington, byly nalezeny, oznámilo námořnictvo ve středu pozdě odpoledne.
Havarovaný letoun EA-18G Growler byl spatřen kolem 12:30 pacifického času leteckými pátracími týmy na úbočí hory východně od Mount Rainier, uvedlo námořnictvo. Letadlo se dvěma členy posádky se zřítilo během rutinního cvičného letu v úterý, uvedlo námořnictvo v předchozím prohlášení.
EA-18G Growler.jpg
Ve středu odpoledne byl stav dvou členů posádky stále neznámý, uvedlo námořnictvo. Jejich totožnost nebyla zveřejněna.
Námořnictvo uvedlo své prohlášení, že "provádí přípravy na nasazení personálu k zabezpečení odlehlé oblasti, která není přístupná motorovými vozidly".
Letoun měl základnu na námořní letecké základně Whidbey Island v severozápadním Washingtonu.
V úterý vyrazilo z letecké stanice několik pátracích a záchranných prostředků pro pátrací úsilí. Další vrtulníky se podle představitele námořnictva připojily k pátrání ve středu.
Pátrací týmy bojovaly se vzdáleným terénem a nepříznivým počasím. Silné sněžení a místy mlha byly podle Národní meteorologické služby ve středeční předpovědi pro Mount Rainier. Mezi 5 a 9 palci sněhu bylo možné.
Federální úřad pro letectví vydal zákaz letů v oblasti pátrání, uvedla pobočka CBS KIRO-TV.
Příčina havárie se vyšetřuje.
Havarovaný letoun je součástí letky elektronického útoku 130, která se může pochlubit tím, že je nejstarší letkou elektronického boje v námořnictvu.
Podle webových stránek letky senzory a zbraně EA-18G Growler "poskytují bojovníkovi smrtící a odolný zbraňový systém pro boj se současnými a vznikajícími hrozbami".

https://www.msn.com/en-us/news/us/wreck ... ngNewsSerp

Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.

Odpovědět