Suchoj Su-27

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 28 črc 2023, 12:41

Co máš na mysli "přístupem k motoru"?
Servisní otvory pro přístup k motoru, a nebo vstupy vzduchu?
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 28 črc 2023, 13:21

Motory AL-31F mají ít náhon motoru nahoře a chtěl bych vidět odkrytované motory z vrchu.

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od HONZIK11 » 28 črc 2023, 13:28

Umisteni agregatu nahore je holt u Sovetskych i Ruskych konstrukci obvykle.
Ale i tam senajdou vyjimky .

https://military-history.fandom.com/wiki/Saturn_AL-31
AL-31FN je derivát AL-31F s převodovkou příslušenství letadla namontovanou pod motorem.

U zapadnich je vse dole.
https://www.defensenews.com/air/2017/05 ... 35-engine/

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 28 črc 2023, 14:13

AL-31FN má agregáty dole, protože je to verze pro čínský J-10, který byl konstruován pro čínský motor W-10, což je zas derivát z civilního CFM56, který jako každý správný "západní" motor má agregáty dole.

Wasp
jak psal HONZIK, má je nahoře. Ale přístup k nim je jen přes malé servisní a kontrolní otvory ... na výkresech či fotkách jsou vidět jen krytky. Fotku s otevřenými krytkami jsem neviděl.
Pokud je potřeba agregáty opravit či vyměnit, musí se motor svěsit ... ostatně jako u všech letadel.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 680
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od vojvoda » 28 črc 2023, 14:48

prototyp T-10 ich mal tiež dole, ale kvoli zníženiu čelného odporu ich presunili nahor. Skriňa dole si vyžadovala priestor navyše
stačí si porovnať tvar motorových gondol tu uvedených prvých dvoch prototypov:
http://www.wardrawings.be/Modern/Site/A ... otypes.htm
срочно расстрелять

HONZIK11
Výkonný redaktor
Příspěvky: 798
Registrován: 21 čer 2019, 14:16

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od HONZIK11 » 28 črc 2023, 16:30

Ano bez toho hrbolu dole je to jednoznacne aerodynamicky cistejsi koncepce pro vysoka Machova cisla a stabilitu letounu pri letu v nich.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 28 črc 2023, 20:45

vojvoda píše:
28 črc 2023, 14:48
prototyp T-10 ich mal tiež dole, ale kvoli zníženiu čelného odporu ich presunili nahor. Skriňa dole si vyžadovala priestor navyše
stačí si porovnať tvar motorových gondol tu uvedených prvých dvoch prototypov.
Ono je to trochu složitější, i když je to vlastně ve všeobecnosti pravda.

Motor AL-31 nebyl hotový včas, a tak první dva prototypy Su-27 (T-10-1 a T-10-2) dostaly starší motory AL-21F-3AI, které měly agregáty dole.
Prototypy T-10-3 a T-10-4 dostaly první verze motorů AL-31F ještě s agregáty dole.
AL-31F však ještě nebyl zralý a tak následující prototypy T-10-5, T-10-6, T-10-9, T-10-10 a T-10-11 odpovídali prvním dvěma prototypům, včetně motorů AL-21F-3.

Teprve prototyp T-10-7, který byl přepracován na T-10C-1 (tj. prototyp sériového Su-27, dostal i přepracované motory AL-31F s agregáty nahoře ... tedy fakticky prototypy budoucích sériových AL-31F.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 30 črc 2023, 21:20

I sovětské motory mají své agregáty dole, viz R-29 z MiGu 23, nebo D-30 z MiGu 31. Zajimavá je ta informace že původně byla skříň náhonů dole. Někde jsem měl informaci že tomu bylo tak pro lepší přístup k motoru, ale tuto informaci a zdroj už nedohledám. Ve stejném zdroji se psalo že Ljulkovi lidé byly z tohoto požadavku hodně špatní a padla tam věta, "Je to jako předělat kozy ženy z hrudníku na záda".

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 21 srp 2023, 22:37

Toto je obrázek ze sovětského porovnání Su 27 a F-15A z osumdesátých let.
Přílohy
Cy-27 F-15.jpg

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 22 srp 2023, 19:06

Dvě čáry přes graf ukazujé ustálené zatáčení v 300 m a 3 000 m.
Obencně je Su 27 lepší v nižších rychlostech.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 22 srp 2023, 20:51

Zajímavý graf, pokud je správný.

Bylo by ale stejně zajímavé zjistit, kde se vzaly ty hodnoty F-15A v 80-tých letech v SSSR.
Zda to jsou reálné, či odhadované (vypočtené) charakteristiky.

Pokud vím tak Sověti v 80-tých letech žádnou F-15A neukořistili a prototypy T-10 srovnávali s F-14 od Íránu.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 22 srp 2023, 22:25

Sovětský svaz byl dobře informován o programu FX a následném F-15. V roce 1983 byla publikována tajná správa o detailních výkonech F-15A, údajně díky polské rozvědce. Prakticky šlo o přeložený manuál letadla z ang. do ruštiny.
Při vývoji Su 27 také vznikl jakysi sovětský model F-15 pro tunelové měření a porovnání se Su 27.

Graf je z technického článku z osumdesátých let,
9. Маневренные возможности самолета Су-27 рассчитаны по исходным данным из Руко-
водства по технической эксплуатации N 10 книги 1, а истребителей F-15
— по данным отчетов учебных и научно-исследовательских организаций ВВС и МАП.
10. При проведении сравнительной оценки принято, что самолеты имеют половину за-
правки топлива во внутренних баках, режим работы двигателей — полный форсаж.
Naposledy upravil(a) Wasp1 dne 22 srp 2023, 22:48, celkem upraveno 1 x.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 22 srp 2023, 22:33

Nevím o porovnání s F-14.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 22 srp 2023, 23:48

Takže výkony F-15A v tom grafu jsou jen odhady a výpočty. Ne reálná data.

Testování F-14A v SSSR je dodnes zahaleno tajemstvím a nikdy nebylo oficiálně potvrzeno.
Neoficiálně měli Íránci poskytnout SSSR k testům svoje F-4 a F-14 někdy na přelomu 80-tých let (1979-80), tedy v době, kdy USA kvůli Islámské revoluci již nepodporovaly Írán, a :stop: :lol: naopak SSSR kvůli irácké agresi proti Íránu přestal podporovat Irák. Írán se touto "vstřícností" měl pokusit získat SSSR na svoji stranu ... což se mu nepovedlo a SSSR začal od roku 1982 opět podporovat Irák.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49775
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Alchymista » 22 srp 2023, 23:56

Ale aj Irán - sovieti mu celkom dosť pomohli s technologiami výroby "náhradných náhradných dielov" na F-4 Phantom II i "ďalšie" stroje. Nejaké aj údajne priamo vyrábali (kde nechceli pustiť technologie).

Čo sa týka letových skúšok F-14 (ale aj F-4 a F-5) - údajne to bolo tak, že sovieti poskytli iráncom svoje metodiky a čiastočné programy letových a technických skúšok pre Mig-21, Mig-23 a Mig-25 a "odbornú pomoc" pri ich vyhodnocovaní.
Skúšky teda fyzicky odlietali iránci v Iráne.

BTW - také metodiky a programy sú doslova miestnosti dokumentácie... A pre krajinu bez vlastného technického zázemia (ako bol v tom čase Irán) majú doslova cenu zlata pre vlastný vývoj leteckej techniky.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 23 srp 2023, 18:00

Jde o teoretické výpočty na základě reáných dat které měli v SSSR v osumdesátých letech.
Základní myšlenka kde který stroj je "lepší" je tady pěkně ilustrována. Kdyby šlo o americké prameny, umím si představit jaké halo by to tady udělalo.

F-15 a Su 27 se potkali několikrát.Naposledy na ukrajinském cvičení kdy US piloti cvičili ukrajinské piloty jak bojovat s vyspělým protivníkem se Su 35.
F-15 simulovali Su 35 a ukrajinští piloti na Su 27 se učili taktiku.

Z těchto dob při "dogfightech" pochází hodnocení které odpovídá sovětskému grafu.
Su 27 je "lepší" do cca 700 km/h, pak jsou si vyrovnaní a dále je F-15 "lepší"

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 23 srp 2023, 19:25

Wasp1 píše:
23 srp 2023, 18:00
Jde o teoretické výpočty na základě reáných dat které měli v SSSR v osumdesátých letech.
Jak říkám. Odhad.
Z těchto dob při "dogfightech" pochází hodnocení které odpovídá sovětskému grafu.
Su 27 je "lepší" do cca 700 km/h, pak jsou si vyrovnaní a dále je F-15 "lepší"
Ale jistě.
To plně souvisí s ruským hodnocením z roku 1992 ... na podzvukových rychlostech je Su-27S (Flanker B) co do letových vlastností a schopností lepší než F-15C, v nadzvukových rychlostech jsou si rovni. (Což je dáno hlavně tím, že Su-27S je aerodynamicky nestabilní konstrukcí se systémem řízení FBW, zatímco F-15 je klasická, aerodynamicky stabilní, konstrukce s klasickým řízením, byť doplněným o prvky, které ho již trochu k FBW přibližují.)

Stejně tak toto hodnocení přiznává, že při boji BVR je F-15C lepší ... hlavě díky upgradovanému radaru APG-63 s procesorem PSP, který původní verze N001 překonává.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 23 srp 2023, 19:45

Raději mám anglické hodnocení F-15 a Su 27.
Pokud jsou piloti vyrovnaní, není lehké porazit Su 27 v boji na velmi krátkou vzdálenost a pod 375 uzlu.
Mezi 375 uzly a M0,85 jsou si rovni, nad touto rychlostí se otáčí síly a F-15 vede. Mimo tyto věci jsou si ve většině parametrů řízení a výkonostní obálky velmi podobní.
V rrgonomie a výhledu ven z kokpitu je o něco lepší F-15.
Rané Su 27 měli zvláštní výrazné spoždění v odezvě řízení, naopak měli motory lépe optimalizované pro manévrové boje.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 9283
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Skeptik » 23 srp 2023, 20:00

Wasp1 píše:
23 srp 2023, 19:45
Raději mám anglické hodnocení F-15 a Su 27.
Ale jistě, na to máš právo :mrgreen:
"Dle chuti každého soudruha." :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: Suchoj Su-27

Příspěvek od Wasp1 » 23 srp 2023, 20:02

Su 27 není vždy nestabilní, třeba plná přední palivová nádrž posouvá těžiště dopředu a Su 27 se stává stabilním letadlem. S tím jak se palivo spotřebovává, tak se těžiště posouvá dozadu. Jeho analogový systém FbW dokáže podle literatury zabezpečit řízený let do -5% stability. Pro příklad CAS u F-15 to dokázal v roce 1976 do "více jak -1%".

Odpovědět