1.Na trati 180 Furth im Wald – Domažlice – Plzeň je stanice Domažlice uváděna na km 11, a zastávka Milavče na km 18. Je to trať jednokolejná, která v úseku Radonice – Milavče má dvoukolejný přibližně kilometrový úsek pro vyhýbání protijedoucích vlaků. Je tedy z Domažlic ca. 6 km k výhybce na dvoukolejný úsek, pak je ca. kilometrový dvoukolejný úsek, který před zastávkou Milavče se zase přes výhybku spojuje do jednokolejného. U těch výhybek jsou semafory (návěstidla).
2.A teď uvažuji: Západní expres vyjíždí z Domažlic nominálně v 8.01. Rozjel se na plnou rychlost ca 80km/h, takže zhruba za 5 min. dojel k první výhybce u obce Radonice, kde ale žádná zastávka není. Ale je tam semafor, který svítil žlutě – tj. signalisoval, že další semafor má červenou. Měl tedy strojvedoucí začít brzdit. Ubral plyn? Brzdil? Zdá se, že nic z toho. Že by omdlel? Vždyť před 5 minutami v Domažlicích byl ještě v pořádku.
3.Osobák v opačném směru vyjíždí ze zastávky Milavče nominálně v 8.04, a blízko po výjezdu má odbočit na druhou kolej dvoukolejného úseku.
4.Předpokládám, že strojvedoucí Západního expresu tuto tůru nejel po prvé, takže nejspíš věděl, že musí projet na dvoukolejném úseku KOLEM stojícího osobáku.
5.Ale v daném případě na druhé koleji osobák NESTÁL. Ten se teprva rozjížděl ze zastávky Milavče.
6.Pokud byl strojvedoucí Západního expresu při vědomí, musel si uvědomit, že osobák je teprva před ním. A to za mírným obloukem, do kterého pro křovinatý porost (jak je patrné na leteckém snímku) je špatně vidět. A na výjezdu z dvoukolejného úseku, kde se zase koleje přes výhybku spojují, byl další semafor, který svítil červeně. Přesto Západní expres vjel plnou rychlostí na jednokolejnou trať a to dokonce přes výhybku, která byla nastavena nepochybně pro odbočení osobáku z protisměru. Tuto výhybku pravděpodobně Západní expres poškodil, aniž by vykolejil. Následoval strašlivý náraz rozjetého Západního expresu do osobáku, po němž Západní expres odtlačil osobák téměř 100 m zpátky k zastávce Milavče – než se to celé zastavilo.
7. Mně z toho vycházejí dva závěry: buď strojvedoucí Západního expresu po odjezdu z Domažlic ztratil vědomí během těch pár minut tak nešťastně, že na to tzv. mrtvý muž na lokomotivě nestačil reagovat, anebo ...- a to se zdráhám formulovat, ale i takové případy se vyskytují. Tedy záměr.
------------------------------------------
Jsou havárky, ke kterým dochází při přehlédnutí jen jedné zábrany či překážky. To se stává. Ale v tomto případě strojvedoucí Západního expresu nereagoval třikrát(!): po prvé projel na první žlutý semafor, aniž by zřejmě začal brzdit, po druhé pominul, že na vedlejší koleji dvoukolejného úseku NESTOJÍ protijedoucí osobák (který tam měl být ale nebyl), a tedy že ten musí být teprva před ním, a po třetí přejel červenou na výjezdu z dvoukolejného úseku. A to mi připadá podezřelé, pokud byl při vědomí. Vůbec neuvažuji selhání techniky, na lokomotivě jsou nejméně tři ovladače: regulátor výkonu, lokomotivní brzdič a vlakový brzdič.
Anebo to bylo úplně jinak? Ale už nic jiného mě nenapadá. Ledaže by telefonoval nebo si hrál na mobilu a nedával vůbec pozor na cestu. (Což dělal před pár lety jeden výpravčí-dispečer v Bavorsku a pustil dva rychlé vlaky proti sobě. Výsledek byl tristní: dvě soupravy na šrot, asi 12 mrtvých a spousta zraněných, a bylo jedno velké štěstí, že byly zrovna nějaké krátkodobé školní prázdniny, jinak by byly ty ranní vlaky plné dětí. Dostal pak výpravčí asi 3,5 roku, které si nedávno odseděl).