USA - Letectvo

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14405
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Alchymista » 20 říj 2020, 00:38

na fotke je AN/ASG-18 z YF-12A

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6572
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od kenavf » 20 říj 2020, 00:46

Klíčem revitalizace B-52 se stanou nové proudové motory, které nahradí osm pohonných jednotek TF-33 na každém letounu. Půjde o komerčně dostupné (tedy akvizičně a provozně levné) proudové motory používané na civilních biz-jetech.
https://www.armadninoviny.cz/bombardery ... -arrw.html
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3907
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Skeptik » 20 říj 2020, 07:11

Na obrázku není SR-71, ale stíhací YF-12, který skutečně nesl klasický (dopředu "koukající") přehledový a střelecký radar Hughes AN/ASG-18. Špionážní a průzkumné A-12 / SR-71 samozřejmě takový radar nenesly.

Pokud se píše, že většina konstrukce SR-71 byla z titanu, což platí i pro YF-12 a A-12, tak se tím myslí nosná konstrukce. Tedy to, u čeho by ztráta pevnosti vlivem aerodynamického ohřevu měla fatální následky.
To se ovšem netýká různých krytek a krytů, u kterých s s žádným přenosem sil nepočítá - vyžaduje se od nich pouze aby "vydržely" nápor vzduchu.
Kryt radaru YF-12, ostatně stejně jako kryt radaru MiGu-25, musel být dielektrický a byl vyroben z kompozitu (jakého přesně nevím, ale není jen sklolaminát). U speciálních kompozitu samozřejmě není problém s tím, aby vydržely vysoké teploty. Ostatně celý drak SR-71 je pokryt antiradiační kompozitními materiálem.

Pozn. Vizuálně má SR-71, vystavená v New Yorku na USS Interpid, čumák určitě plechový. Zda z titanové, hliníkové či jiné slitiny jsem nepoznal. Poklepat mne nenechali, natož si vzít vzorek :wink:
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 20 říj 2020, 12:19, celkem upraveno 2 x.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6572
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od kenavf » 20 říj 2020, 12:11

Ešte sa vrátim k tej mojej nejasnosti so sonickým treskom, teraz v náväznosti na SR-71. V inom vlákne mi bolo vysvetlené že sonický tresk prejavujúci sa na zemi veľkou ranou o cca 110+dB "ide" s lietadlom ktoré letí nadzvukovou rýchlosťou a to po celej jeho trase. SR-71 urobilo niekoľko rekordov preletu amerického kontinentu(pevniny) zo západu na východ alebo opačne a lietalo rýchlosťou Mach3(mimo dotankovania). To po celú dobu išiel na zemi s ním ten sonický tresk? Veď američani s tým mali problém u Concorde, u SR-71 im to nevadilo? Myslím že pri Mach3 sa veľmi nedá vyhýbať osídleným oblastiam ameriky a SR-71 má tuším povolené len 2G..
A u Mach3 by ten tresk mohol byť ešte intenzívnejší(exponenciálne).

P.S.
Alebo že by bol ten tresk predsa len v iba tom momente prekročenia nadzvukovej rýchlosti?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 3655
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od palo satko » 20 říj 2020, 12:43

Kenavf, uvedom si že SR-71 letela vo velkej vyške a tak sonicky tresk, kedže sa širi vlnou a vzdialenostou slabne bol na zemi v pohode. Vo vojne vo Vietname (vraj) americki piloti naschval nalietavali nad severnym Vietnamom v malej vyške a nadzvukovou rychlostou v oblasti kde predpokladali PVO pomocou kanonov. Vraj tomu Vietnamci vraveli "Ticha smrt". Proste preletelo lietadlo a až za nim prišiel sonicky tresk.
Za socika vojenske prehliadky na Letenskej plani "radostne" začinaly tym, že vo velkej vyške prešiel stihač do nadzvukovej rychlosti, čo vyvola sonicky tresk. lenže tak zlaby, že bol sice počut, ale okna neboli rozbite. To by Husakovi v Prahe neprešlo. :dobre:
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14405
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Alchymista » 20 říj 2020, 13:27

Mach 1 práskne do 10000, nad 12000 sa dá bez hluku lietať Mach 2, nad 20000 Mach 3+, nad 25000 Mach 7+

V podstate - pri nejakej konkrétnej rýchlosti telesa a výške pohybu má počiatočná rázová vlna nejaký vrcholový uhol a smerom k zemi sa uhol rázovej vlny postupne zväčšuje vplyvom zmeny tlaku a teploty vzduchu (a aj teda premenlivej rýchlosti zvuku) - vlna sa teda "zakrivuje" a keď sa stane "kolmou" k povrchu zeme, prechod vlny prestane byť počuteľný (ale stále sa dá zistiť tlakomermi). Druhý jav súvisí so splynutím čelnej a koncovej rázovej vlny - z viac príčin majú rôzne uhly, hlavne preto, že predná vzniká v nerozrušenom prostredí a zadná v prostredí za prednou vlnou.

"Nízky prielet" - už pri 600-700 km/h lietadlo v malej výške takmer nepočuť (vydáva zvuk asi ako blížiaci sa vlak vzdialený 200-300m - je to len taký "syčanie")

honzajan
Redaktor
Příspěvky: 497
Registrován: 19 úno 2017, 13:13

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od honzajan » 20 říj 2020, 14:07

Kde se opravovali jednadvacítky ? V Přerově ?A pří záletu se skoušela i maximálka , všechno nad 10 km .
Už jsem to tu psal - při záletu počasí ( jenom velitel pluku , ten to okecal :D ) jsme měli na stojánce puštěný odposlech pilot/věž . Jak se ozvalo povolte prúlet , všechno a všem vypadlo z ruka a koukali jsme odkud přiletí . A když tam měl naložíno kolem 800-set , tak jsi ho sice viděl , ale skoro neslyšel . Tož asi tak . Dodneška mám na kebuli štíchy , když jako mladej jsem to nečekal/nevěděll a rozstykoval jsem si hlavu z leknutí o závěsník . Ono stačilo když o kousek dál bylo nahozený APU-čko a ten zvuk příletu se v tom stratil .
Já vím přilba , jenže... :pohoda

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3907
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Skeptik » 20 říj 2020, 14:17

Alchymista píše:
20 říj 2020, 00:38
na fotke je AN/ASG-18 z YF-12A
Alchy, omlouvám se. Psal jsem to ráno na tabletu a Tvůj příspěvek (stejně jako kanavfův o motorech pro B-52) jsem na něm vůbec neměl. Nechápu to.

Ale já toho na fungování této platformy nechápu víc ... například příspěvky, které přečtu na mobilu či tabletu či PC se mi na ostatních zařízeních zobrazují jako nepřečtené (randomly, pokaždé jinak) ... někdy se mi jako Nepřečtené zobrazují i moje vlastní příspěvky. Mezi 0 a 1 prostě něco musí být, nějaké Božstvo, nebo tak něco, vyžadující obětiny ... :sad:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6572
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od kenavf » 20 říj 2020, 16:55

Alchymista píše:
20 říj 2020, 13:27
Mach 1 práskne do 10000, nad 12000 sa dá bez hluku lietať Mach 2,...
Tak prečo s tým teda majú pri návrhoch budúcich supersonikov také problémy? Vystúpajú na 13000 a na Mach1,5-2 zrýchlia až potom! :?:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14405
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Alchymista » 20 říj 2020, 17:37

pretože americké predpisy, v rámci boja proti britsko-francúzskemu concordu, prakticky úplne zakázali civilné nadzvukové lietanie na americkým kontinentom. Je to tam ale tiež "opodmienkované" nejakými hodnotami "akustických" tlakov, ktoré je veľmi problematické dosiahnuť. Preto sa tiež neskôr rozvinul program "Quiet Spike" (špeciálna F-15 NASA #836 s dlhým "sosákom") a Shaped Sonic Boom demonštrator (špeciálna F-5E s "pelikáním nosom")
Zlé jazyky tvrdia, že F-5 je tvarovaná podľa predkov ruských Tu-160 a novších Tu-22M3, ktoré údajne tiež práskajú oveľa tichšie ako by pri svojich rozmeroch mali
Obrázek

Dewon
Redaktor
Příspěvky: 77
Registrován: 08 úno 2017, 21:12

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Dewon » 20 říj 2020, 20:48

A okrem iného bol Concorde hlučný aj na podzvukovej rýchlosti. Mal iba jednoprúdové motory, obtok bol riešený sacím kanálom. No a tryska bola tiež konštrukcia postavená iba na výkon. Moderné dvojprúdové sú oveľa tichšie. A aj ich predchodcovia boli oproti Rolls-Royce / Snecma Olympus 593 výrazne tichší. A tak sa mali Amíci čoho chytiť. Vtedy ešte musel byť aspoň nejaký reálny dôvod. Dnes by už stačilo aj hocičo (nemá tú správnu vlajku)

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3907
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Skeptik » 21 říj 2020, 11:10

:sipka: Toto je pravda jen částečně.

Kdysi jsem četl článek o vyhodnocení (hlukovém) provozu Concordu na JFK na základě statistik FAA.
Hlučnost Concordu byla významně nižší, než se původně očekávalo (jako důvod bylo uvedeno, že jeho piloti, vědomi si těchto výhrad, dodržovali velmi precizně stanovené protihlukové postupy ... na rozdíl od pilotů jiných letadel) a nebyla vyšší než u jiných velkých dopravních letadel tehdejší doby ... včetně nových B-747-100/200 (o B-727-100 či DC-8 ranných verzí ani nemluvě)
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Marfil
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1242
Registrován: 18 úno 2017, 14:08

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Marfil » 21 říj 2020, 12:57

Predstava budúceho námorného stíhača amerického námornictva. Náhrada F-18 E/F superhornet


Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3907
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Skeptik » 21 říj 2020, 14:47

Zajímavá verze čínského J-20 :mrgreen:
Obrázek
tedy pokud nakonec přidají ty směrovky ... což přidají :wink:

Zajímavější je jiná věc.
Do pumovnice / raketice J-20 se vejdou 4 PL-15 vedle sebe (viz obrázek).
Ten "nový Hornet" má v tom kresleném filmu 5 asi AIM-260 vedle sebe a navíc vždy dvě za sebou ... což znamená délku pumovnice min. 9 metrů !!!
To ovšem znamená délku letadla nějakých ... 40 metrů !!! Pěkná potvora :lol:

EDIT
Jo, tak pardon, ony to asi mají být ty "nové" Peregrine od Raytheonu ... a ty jsou jen cca 2 m dlouhé (a mají z toho plynoucí cca 1/3 dosah vůči AMRAAMům). Pak by ten "nový Hornet" byl dlouhý jen cca 20 metrů.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 6240
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od skflanker_ » 21 říj 2020, 22:06

Utorok 20.10.2020, USA, Kalifornia, USMC Miramar Air Base
20201021.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-104764077_236110 z 21.10.2020
Z USAF už vyradené F-117

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6572
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od kenavf » 12 lis 2020, 23:25

Ešte zase k tomu "sonickému tresku".
Podľa tohto:
Uvedený výsledek přispěl k ukončení programu SST (Vývoj amerického nadzvukového dopravního letounu) a současně přinesl zákaz letů nadzvukovou rychlostí nad územím Spojených států pro (tehdy vyvíjené) letouny Concorde, které po celou svoji kariéru musely překonávat zvukovou bariéru při zrychlení i zpomalení ještě nad Atlantikem, v dostatečné vzdálenosti od pobřeží.
vyplýva že k sonickému tresku dochádza len v jednom okamihu(asi trvajúcom pár sekund) a to keď lietadlo prekonáva rýchlosť zvuku alebo keď pod ňu klesá. Inak počas letu nadzvukovou rýchlosťou k sonickému tresku nedochádza.
https://cs.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... vé_zkoušky
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 14405
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od Alchymista » 13 lis 2020, 00:08

Nezmysel. Alebo nepochopenie....
Samozrejme, že museli spomaliť z nadzvuku ešte pred pobrežím, a zrýchľovať na nadzvuk až niekde ďalej nad morom - práve preto, aby nad pobrežím a pevninou nelietali nadzvukovo a nerobili hluk.

Keby platilo, čo tvrdíš, tak by to bolo jednoduché - potichu odletia nad Atlantik si jednu prásknuť na nadzvuk, na troch machoch potichu presvištia cez štáty z NY do LA, nad Pacifikom si prásku druhú na podzvuk a potichu pristanú. :dobre:

k42
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1953
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od k42 » 13 lis 2020, 10:00

:sipka: Ovšem je otázka, zda by to takto nešlo provozovat, kdyby takový nadzvukový dopravák měl opravdu velký dostup, nad 20 km výšky... Protože v tom řídkém vzduchu na začátku stratosféry se ten nadzvukový třesk moc daleko nešíří, a když by to čudo letělo fakt vysoko, tak by na zemi nic moc slyšet nebylo.

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5899
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od martanus » 13 lis 2020, 10:10

Nadzvukový třesk je kontinuální, po celou dobu nadzvukového letu. Není spojitý, ale spíš diskrétní. A to proto, že atomy před objektem neví o příletu objektu a nemají čas uhnout. Tak se před objektem hromadí a uvolňují v pravidelných intervalech za doprovázení třesku.

Obrázek
Obrázek
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

nine_mike
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1354
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: USA - Letectvo

Příspěvek od nine_mike » 13 lis 2020, 10:16

A ten interval v ktorom sa uvoľňujú je daný čím?

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host