Dopravní letectvo

Odpovědět
Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od skflanker_ » 02 lis 2019, 20:43

↑ upresním, motor prestal pracovať z dôvodu nasatia vtáka / vtákov = v článku to uvedené je, v citácii je len nadpis a úvod = nešlo o technickú poruchu
Viac info https://aviation-safety.net/wikibase/230354

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od skflanker_ » 30 bře 2020, 20:20

Rostech spustil sériovú výrobu motorov PD-14
Konzorcium Rostech (Ростех) v 01/2020 v Irkutsku spustil sériovú výrobu nových motorov PD-14 (ПД-14) momentálne určené pre civilné lietadlá rodiny MS-21 (МС-21) a už prvé sériové motory dodal pre nové lietadlá MS-21-300 (МС-21-300).
Motor PD-14 (ПД-14) je od 80-tych rokov prvý čiste ruský turbínový motor pre civilné lietadlá s ťahom 14 ton.
Zdroj https://ria.ru/20200330/1569332215.html z 30.03.2020

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od skflanker_ » 26 dub 2020, 15:42

Letové testy dopravného lietadla MS-21-300 (МС-21-300), záber z pondelka 20.04.2020 na ľavé krídlo s motorom:
Na iných portáloch sa nedá spustiť, iba priamo na YT, preto iba odkaz:
https://youtu.be/LK80Qmfo24k zverejnené 22.04.2020, dĺžka videa 5:19 min.
+ na letových testoch sa momentálne podieľajú 4 lietadlá, ďalšie 2 trupy sú v CAGI (ЦАГИ) na materiálových/pevnostných testoch
+ pre získanie ruského certifikátu je potrebných 650 letov = k 22.04.2020 ich majú viac ako 300 letov
+ pri každom skúšobnom lete sa zaznamenáva okolo 40 tisíc parametrov

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od nine_mike » 04 čer 2020, 18:04

Že vraj v OAK sa kopia Superjety 100 ktoré si zákazníci objednali, lietadlá boli vyrobené, ale následne si ich zákazníci neprebrali kvôli bankrotom alebo iným finančným problémom. Vraj sa jedná o až 60 dokončených alebo čiastočne dokončených SSJ-100. Ako náhradný plán sa uvažuje že lietadlá sa dokončia, niektoré sa upravia na cargo verzie a všetky sa prevedú do Red Wings Airlines, ktoré patria Iliushin Finance Co. a tá zase patrí pod OAK (pod ktorým je aj Suchoj). Čiže náklady si OAK/Suchoj nahradia ziskami z prevádzky, teda snáď...
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od skflanker_ » 16 črc 2020, 20:41

Začali sa testy lietadiel MS-21-300 na ochranu pred vniknutím vody do motorov
21ms.jpg
Testy prebiehajú na letisku Uljanovsk-Východ kde vybudovali 70m dlhý a 20m široký "bazén" s vodou. Hĺbka bazéna / výška vody je v súlade s ruskými a medzinárodnými požiadavkami, ktoré sú stanovené pre takéto typy testov. Cieľom testov je potvrdiť, že voda nezasahuje do prevádzky hlavných motorov (+APU), rovnako ako nepoškodzuje konštrukčné prvky, systémy a zariadenia lietadla ani pri reverze motorov. Skúšky sa vykonávajú ako súčasť certifikačného programu lietadla MS-21-300 podľa ruských a európskych noriem letovej spôsobilosti.
Zdroj https://www.uacrussia.ru/ru/press-cente ... -dvigateli z 16.07.2020 + kvalitné 4MB foto

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od petrp » 17 črc 2020, 21:14

Aerolinky British Airways ukončí provoz letadel Jumbo Jet
Britská letecká společnost British Airways se rozhodla ukončit provoz všech svých velkokapacitních letadel Boeing 747, přezdívaných Jumbo Jet. Reaguje tak na prudký útlum letecké přepravy v důsledku koronavirové krize. Firma je s 31 stroji největším provozovatelem těchto letadel na světě. Informoval o tom dnes server BBC. "S velkou lítostí můžeme potvrdit, že hodláme s okamžitou platností ukončit provoz celé naší flotily letounů 747," uvedl mluvčí podniku. "Vzhledem k útlumu v dopravě způsobenému globální pandemií covidu-19 je nepravděpodobné, že se naše velkolepá 'královna nebes' ještě někdy vrátí do komerčního provozu British Airways," dodal.

http://www.flymag.cz/article.php?id=12316
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Lookass » 27 črc 2020, 18:45

Nabídka letadel TVRS na základě československých letadel L-610

Obrázek


Na webový zdroj www.aviaport.ru zveřejnil známý účastník leutenant zajímavou prezentaci projektu turbopropského regionálního letounu TVRS, který navrhl Jekatěrinburgský závod Jral Ural Civil Aviation Plant (UZGA) na základě československých letadel L-610 vyvinutých v socialistických dobách. Letoun TVRS by měl být v základní verzi vybaven ruskými turbovrtulovými motory TV7-117ST-01 vyvinutými UEC-Klimov, podstatná část jednotek a komponentů je plánována na převzetí z jiných typů letadel, které již byly v Rusku zvládnuty dříve.


Připomeňme, že se obecně navrhuje, aby letadla TVRS s kapacitou 40 cestujících musela obsadit mezeru mezi 19-místnými letadly L-410, které jsou již „sestaveny“ v Rusku v UZGA a 64-místnými letouny IL-114-300, které se v současné době vyvíjejí. V říjnu 2019 bylo oznámeno , že Ministerstvo průmyslu a obchodu Ruské federace plánovalo dosáhnout přidělení 20–25 miliard rublů z federálního rozpočtu na rozvojovou práci (ROC) na projekt TVRS na základě L-610.

Program vytvoření 40-místného dvoumotorového turbovrtulového letounu L-610, který měl být nahrazen letounem An-24 v Sovětském aeroflotu, provedl Československý letecký závod v Kunovicích v souladu s dvoustrannou mezivládní dohodou mezi SSSR a Československem z roku 1976. Pro motor L-610 v československém strojírenském podniku Motorlet byl vytvořen nový turbovrtulový motor Walter M602 v energetické třídě 1800 - 2 000 hp. Celkem byly v letech 1988-1990 postaveny čtyři prototypy letadel L-610, dva prototypy pro pozemní testy a 34 motorů M602, ale kvůli zhroucení socialistického tábora ztratil program L-610 svůj význam. Pokouší se pokračovat ve vývoji letadla v „westernizovaném“ Varianta L-610G s motory General Electric CT7-9D (dva letové prototypy byly vyrobeny v letech 1992 a 1997) také nepřijala vývoj (ačkoli nyní je to varianta L-610G, která se v prezentaci UZGA objevuje jako základ pro TVRS). V roce 1998 byl konečně ukončen letecký program L-610 v Kunovicích. V letech 1998-2001 se malá americká společnost Ayres pokusila oživit projekt L-610G jako nákladní letadlo pod označením Ayres 7000, ale rychle zkrachovala a vyřadila z podnikání.

Noviny „Kommersant“ v prosinci 2019 v materiálu německého Kostrinského „Hledají cenu za regionální letadlo“ informovaly o problémech programu TVRS:

ruské regionální letadlo TVRS pro 44–48 míst, vytvořené na základě českého L-610, bude stát pro letecké společnosti 12–14 USD Regionální dopravci považují cenu za příliš vysokou: nejsou připraveni brát auta dražší než 10 milionů USD a žádají o další státní podporu, například obchodní programy. Odborníci poukazují na to, že s omezenou poptávkou v segmentu TVRS bude čelit seriózní konkurenci strojů Bombardier, ATR a Chinese.

Letoun TVRS, vyvinutý Ural Civil Aviation Plant (UZGA) na základě českého dvoumotorového turbovrtule L-610, bude stát asi 14 milionů dolarů, uvedly zdroje v leteckém průmyslu Kommersant. Tuto částku svolali zástupci společnosti na schůzkách s dopravci. UZGA tvrdí, že cena sériového letadla nepřesáhne 12 milionů dolarů, zatímco cena letadel konkurentů je 15 milionů dolarů.

Zdroje Kommersant v průmyslu také považují spodní tyč za příliš vysokou. "Kolegové se snaží překonat leasingové platby za 19místná letadla L-410 za 5 milionů dolarů. Je nepravděpodobné, že by produkt, který je dražší než 10 milionů $, nebyl zajímavý," říká zdroj v oboru Kommersant. Zdroje Kommersantu v regionálních leteckých společnostech počítají s novými programy státní podpory TVRS. Například mluvíme o kompromisu, podle kterého by bylo možné získat nová vozidla předáním An-24, An-26 a Yak-40 k recyklaci.

L-610 je schopen přepravit 4 tuny nákladu nad 2 700 km. TVRS bude schopen přepravit 5 tun na 3300 km, maximální vzletová hmotnost - 17 tun. Výrobce má v úmyslu vybavit TVRS dvěma motory TV7-117ST-01 (modifikace motoru vyvinutého pro těžší Il-114-300) nebo dvěma kanadskými motory PWC-127. Letadlo obsadí mezeru mezi 19-místným L-410 a 64-místným Il-114-300 (katalogová cena - 16-20 milionů dolarů).

Podle partnerů společnosti Kommersant je v Rusku provozováno asi 235 regionálních letadel, z nichž 112 (48%) je domácích. „An-28, Yak-40, An-24 a An-26 jsou v provozu 28–49 let a budou vyřazeny z provozu do roku 2030. Jako náhrada za An-28, UZGA produkuje 19-sedadlo L-410. Ve třídě 30-50 křesel však není žádná náhrada - Il-114-300, jehož uvedení do provozu bylo vyhlášeno v roce 2023, je v tomto segmentu neúčinné, “uvedl zdroj v jednom z podniků leteckého průmyslu. Interlocutor společnosti Kommersant na trhu tvrdí, že pro splacení programu musí být prodáno nejméně 250-300 letadel. "Je třeba mít na paměti, že asi 20% trhu zaujme Il-114-300, které plánují uvést na trh ve stejnou dobu," upřesňuje.

Pavel Permyakov, prezident společnosti Utair - Passenger Airlines, považuje realizovatelnost projektu za spornou, protože tržní podíl osobní letecké dopravy na turbovrtulových letadlech s kapacitou 40–50 míst je asi 1% a klesá. Utair provozuje 15 regionálních plavidel ATR 72–500.

UZGA poznamenává, že výroba TVRS může být nasazena v Jekatěrinburgu, kde probíhá montáž L-410 a čtyřmístného DA-42T (ruská verze rakouského diamantu). Uvažuje se také o rostlinách UAC a ruských vrtulníků. „Předběžná jednání s potenciálními ruskými zákazníky nám umožňují počítat s prodejem více než 100 letadel L-610 v prvních letech. Kromě toho byla vedena jednání s potenciálními zahraničními zákazníky a očekáváme, že dodáme několik desítek L-610 v zahraničí ve stejném období, “říká závod. Vývoj stroje začal v první čtvrtině roku 2019, předběžný návrh byl dokončen. Jak Kommersant řekl 21. října, Ministerstvo průmyslu a obchodu odhaduje dokončení českého projektu na 20–25 miliard rublů, které budou přiděleny z federálního rozpočtu.

Vedoucí Infomostu Boris Rybak věří, že vytvoření ekonomicky efektivního regionálního letounu je vzhledem k omezené poptávce a vysoké konkurenci mimořádným a obtížným úkolem. "V posledních desetiletích uspěly pouze kanadské Bombardier a francouzsko-italské ATR," uvádí expert. Dodává, že čínská společnost Xian Aircraft Industrial Corporation, která vyrábí relativně levnou 60místnou MA60, působí ve stejném segmentu.


https://bmpd.livejournal.com/4099048.html

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Lookass » 30 črc 2020, 21:07

Motor PD-14 byl úspěšně nainstalován na MS-21
Technologická instalace nejnovějších motorů PD-14 na modelu letadla MS-21-301 byla úspěšná, což potvrzuje správnost konstrukčních řešení začleněných do jednotky. Toto bylo oznámeno dnes, 23. července, v Rostecu.
Obrázek

Akce se konala v Irkutsk Aviation Plant, což je strukturální členění Irkut Corporation. Kromě přímé montáže jednotky byly namontovány klapky kapoty a reverzační zařízení.

Připomeňme, že nejnovější ruský motor PD-14, vytvořený na základě PS-1 a vyvinutý společností UEC-PM, je navržen tak, aby byl instalován na modifikaci letadel MS-21-300 s názvem MS-21-301.

Souběžně s technologickou instalací slibných jednotek, která dnes úspěšně prošla, jsou instalovány systémy ve finální montážní hale MS-21-301. Po dokončení stávajících prací bude motor PD-14 nainstalován na experimentálním letadle, po kterém budou zahájeny pozemní a letové zkoušky.
https://topcor.ru/15714-dvigatel-pd-14- ... inobzor.ru

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Lookass » 30 črc 2020, 21:10

V Rusku se testuje výkonný motor PD-35

Začaly první testy slibného leteckého motoru PD-35 s lopatkami vyrobenými z polymerních kompozitních materiálů. Oznámil to včera 29. července generální ředitel UEC-Aviadvigatel Alexander Inozemtsev.




Vývoj motoru byl zahájen v roce 2016. Jednou z hlavních překážek při vytváření slibného motoru však byla neschopnost používat kovový ventilátor, který bude díky působivým rozměrům jednotky příliš těžký. Výrobci zámořských leteckých motorů používají kompozitní materiály ke snížení hmotnosti.

Podle funkcionáře v Rusku v současnosti taková technologie neexistuje. Je k dispozici pouze pro tři země (USA, Británie, Francie) a samozřejmě žádná z nich nemá v úmyslu sdílet tajemství.

První prototypy však již byly vytvořeny a jsou úspěšně testovány. První etapa se konala 27. června. Poté byla nová technologie testována jako součást motoru PD-14.

Inozemtsev zdůraznil, že ruští inženýři se pohybují správným směrem a technologie výroby lopatek z polymerních kompozitů bude v blízké budoucnosti zvládnuta. Sníží hmotnost ventilátoru o 30%, což bude mít nakonec pozitivní vliv na celkovou hmotnost motoru.

Obecně se v procesu vytváření PD-35 budou muset domácí návrháři naučit asi 20 nových technologií. Pouze tímto způsobem bude podle názoru ředitele UEC-Aviadvigatel schopno Rusko vytvořit konkurenční motor této dimenze.

Je třeba připomenout, že projekt domácího dvouokruhového turbofanového motoru PD-35 znamená vytvoření výkonné jednotky s tahem při vzletu od 33 do 40 tun. V budoucnu bude jednotka nainstalována na slibných letadlech s širokým trzpem, včetně rusko-čínského CR929 s dlouhým doletem
Obrázek

https://topcor.ru/15802-v-rossii-prohod ... pd-35.html

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od skflanker_ » 05 srp 2020, 19:37

skflanker_ píše:
16 črc 2020, 20:41
Začali sa testy lietadiel MS-21-300 na ochranu pred vniknutím vody do motorov ...

https://youtu.be/1NSetjfoQf0 zverejnené 05.08.2020, dĺžka videa 1:15 min.
https://twitter.com/UAC_Russia/status/1 ... 0691760128 z 05.08.2020 + foto
https://vk.com/wall-123538639_1535305 ďalšie info + foto a video

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od kenavf » 21 srp 2020, 00:45

Boeing dostal po dvou haváriích první objednávku na stroj 737 MAX, pozměnil jeho jméno......na 737-8
..
Až čtyři tato letadla si nyní objednal největší polský provozovatel charterových letů Enter Air
..
Zdroj: https://eurozpravy.cz/ekonomika/ceska-r ... .24de57fe/
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od kenavf » 22 srp 2020, 20:16

Létání bez pilota: startup Xwing poprvé ukázal zcela autonomní Cessnu
https://vtm.zive.cz/clanky/letani-bez-p ... fault.aspx
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Rado Info
Senior redaktor
Příspěvky: 4682
Registrován: 08 úno 2017, 15:48

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Rado Info » 25 zář 2020, 21:35

Po 15 letech končí výroba největšího letounu světa
Končí Airbus A380, stroj složený ze čtyř milionů dílů vyrobených v třiceti různých zemích a zároveň největší dopravní letadlo.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/po-1 ... .seznam.cz

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od kenavf » 01 říj 2020, 11:45

V druhé polovině června bylo informováno o tom, že v Rusku začínají práce na výrobu koncepce nadzvukového civilního dopravního letounu. Dotyčný kontrakt uzavřelo ruské ministerstvo průmyslu a obchodu s ruským národním výzkumným střediskem Institut Žukovského.

Podle kontraktu, který byl uzavřen 3. června, má Institut Žukovského ke konci 2021 rozpracovat koncepci a program výroby nadzvukového dopravního letounu pro civilní využití. Hodnota kontraktu je asi 718 milionů rublů: 213 milionů rublů pro letošní rok a 504,7 milionů rublů pro příští rok.
https://cz.sputniknews.com/svet/2020093 ... a-letadla/
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Svarboj » 01 říj 2020, 23:41

A už mají spočítané provozní náklady a cenu letenek? Vzpomeňme na Concorde. Tohle dosud nikdo nevyřešil. Přijde mi to moc optimistické.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2817
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od bacil » 02 říj 2020, 02:16

Ale vždyť oni ty "concordy" pořád mají - v armádě, takže přesně ví, kolik to stojí.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 02 říj 2020, 08:05

:sipka: Jedná se o úvodní práce na koncepci a bylo na to vyčleněno cca 8 mil Euro.
To je "paper work" plus nějaké počítačové simulace a možná ofukování modelů v aerodynamickém tunelu.
Nic víc. Od vlastní konstrukce (a kalkulaci ceny letenky) je to ještě na míle vzdáleno (desítky let, chcete-li).

Mnohem podstatnější je v tom článku ta první část ... hospodářská válka proti ruskému průmyslu civilního letectví.
Ty nadnárodní firmy vyrábějící civilní letecké systémy se nerozhodly sami od sebe, že si sníží obrat a zisk tím, že nebudou obchodovat s Ruskem.
Je to evidentně státní (tj. politický) zásah do volného trhu. A je zcela jasné, který stát je dostatečně mocný na to, aby mohl diktovat nadnárodním firmám.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 02 říj 2020, 08:25

bacil píše:
02 říj 2020, 02:16
Ale vždyť oni ty "concordy" pořád mají - v armádě, takže přesně ví, kolik to stojí.
Pokud máš na mysli Tu-144, tak nemají. Poslední letuschopný Tu-144LL v.č. 77114, který v letech 1996-1999 dělal letová měření pro NASA, tak z toho už je také exponát.

Pokud máš na mysli Tu-160, tak to je strategický bombardér, jehož ekonomika provozu je zcela někde jinde než u civilního (nadzvukového) airlineru.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od kenavf » 02 říj 2020, 08:32

:sipka: Ale ten TU-160(Su-34 s natiahnutým trupom pre 10-15 cestujúcich :idea: ) ti dá rámcový obrázok o tom či sa technika, výkony, efektívnosť, ekonomika niekam posunuli a môžeš posúdiť podľa vízií/nových technologií či je tam nejaký potenciál na zlepšenie.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Dopravní letectvo

Příspěvek od Skeptik » 02 říj 2020, 08:48

:sipka: Nedá. To jsou zcela jiné konstrukce.
Stačí porovnat ekonomiku provozu Tu-104 (vyvinutého z bombardéru Tu-16) s ekonomikou provozu Caravelle, která vznikala jako civilní projekt.

Navíc aby moderní civilní nadzvukový letoun vůbec mohl létat na civilní letiště, musí splňovat civilní, v tomto případě hlavně hlukové, limity. A ty dnes žádný vojenský nadzvukový letoun není schopen splnit (ba ani se k nim přiblížit).
Civilní nadzvukový letoun tady bude muset být postaven na zcela nových technologiích, z nichž naprostá většina zatím neexistuje. Alespoň ne pro sériovou výrobu.
Ty zadané prace tedy budou muset hlavně prokázat zda a jakým způsobem je to možné.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět